Beatrice Rancea şi Andrei Şerban, criticaţi extrem de dur după „Văduva veselă”

Beatrice Rancea şi Andrei Şerban, criticaţi extrem de dur după „Văduva veselă”

Ar fi trebuit să aibă premiera la Iaşi. Dar nu s-a întâmplat aşa. A avut premiera la Bucureşti, pentru că aşa a vrut Beatrice Rancea, fosta directoare a Operei Române Iaşi. Nicio oficialitate ieşeană nu a luat atitudine împotriva acestei bătăi de joc la adresa iubitorilor de operă din ducele târg moldav, lăsând totul la bunul-chef al doamnei Rancea…

Am citit ce a scris presa centrală despre premiera „Văduvei visele”. De fapt, ce au scris două ziare, pentru că, în rest, nu a interesat pe nimeni această mega-premieră de la Bucureşti. O să reproduc fragmente din ce au scris Adevărul şi Evenimentul Zilei, fără să comentez şi fără să vă îndemn să vizionaţi spectacolul, care se va juca în curând şi la Iaşi.

Citeşte şi „Iaşiul râde în hohote. Tehnocratul Mihai Chirica a ajuns şef la PSD!”

O să fie o bombă! Lovim din plin în politicieni!” – spunea regizorul Andrei Şerban înainte de premieră. Nu ştiu dacă a lovit din plin în politicieni, dar, cu siguranţă, presa a lovit din plin în el!

Sub titlul „La veuve. Neagră şi tristă”, cotidianul Adevărul scris: „PREMIERĂ. Mecanismul imaginat de regizorul Andrei Şerban pentru actualizarea Văduvei vesele funcţionează în gol, spectatorul neputând rezona nici cu spectacolul vetust, nici cu contemporaneizarea forţată, care sună ca nuca-n perete. Este destul de străveziu ce a intenţionat să facă regizorul Andrei Şerban, în prima montare de pe scena Operei Naţionale Bucureşti (ONB) de când colaboratoarea sa apropiată, Beatrice Rancea, a preluat frâiele instituţiei: Văduva veselă, opereta clasică a mitteleuropeanului Franz Lehár (1870-1948). (…) În lipsa unei viziuni unificatoare coerente, spectacolul se transformă în ceva dezlânat şi neconvingător, în care lumea cântă, dansează şi ţine discursuri din senin şi fără sens. Cea mai mare dezamăgire provine din aşa-zisa actualizare a dialogurilor, a replicilor cu substrat politic şi social (nu se înţelege de ce trebuiau folosite culegerile de perle ale lui Radu Paraschivescu şi nu scrise rânduri noi). Şampania şi bulele ei sunt lichidul favorit al operetei, dar totodată Marsovia (numele iniţial al principatului balcanic al lui Lehár era Pontevedro, inspirat de Muntenegru) şi marsovienii riscă pericolul unei bule financiare, dacă miliardele Văduvei părăsesc ţara prin căsătorie”.

În ceea ce priveşte Evenimentul Zilei, modul în care s-a scris despre operă nu-ţi permite să-ţi dai seama dacă a fost laudă sau o critică! Reproducem un fragment din EVZ: „În coproducţia Opera Naţională Bucureşti- Opera Naţională Iaşi, artiştii lirici cântă în prosoape de saună, sopranele oftează de dor în ciorapi de plasă, coregrafii au inventat dansuri cu bătaie pe fese, iar balerinii, tineri şi arătoşi, dansează aproape goi. Până acum, la astfel de scene, respectabila Operă bucureşteană nu a mai fost martoră. Pe fondul unei lumi ahtiată după can-can-uri, Văduva veselă este reproducerea fidelă a unei pagini de tabloid. Prin scrierile lui Radu Paraschivescu şi ale lui Andrei Pleşu, Şerban a inserat în libretul scris în urmă cu mai mult de un secol inflaţia de doctorate, plagiatul, cărţile puşcăriaşilor, dar şi discursul naţionalist”.

Acum, după ce am citit ce au scris cei care au văzut „Văduva veselă” la Bucureşti parcă nu-mi mai pare chiar aşa de rău că nu a avut premiera la Iaşi. Cu toate că…

Un comentariu la "Beatrice Rancea şi Andrei Şerban, criticaţi extrem de dur după „Văduva veselă”"

  1. Ionel Vancea   07/09/2016 at 6:45 pm

    O porcarie. Plictis maxim, replici de doi lei si ca nuca in perete si tot asa. Andrei Serban putea sa puna un rahat in mijlocul scenei, se gaseau unii sa il laude ce „jenial” e.

    Răspunde

Postaţi un comentariu

Adresa dvs de mail nu va fi afişată.