Câţi bani generează TIFF la Cluj

Câţi bani generează TIFF la Cluj

Impactul Festivalului de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj asupra economiei locale se ridică la 7,5 milioane de euro. Cel puţin aceasta este concluzia unui studiu realizat de Facultatea de Economie din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca.

Autorii studiului au analizat fondurile investite în economia locală pentru organizarea festivalului, taxele şi impozitele locale generate de activităţile în directă legătură cu acesta, dar şi banii cheltuiţi de participanţi.

Era deja cunoscut faptul că TIFF a ajuns, în 15 ani, cel mai important brand cultural al oraşului şi unul dintre cele mai apreciate şi respectate festivaluri de film din lume. Am fost însă curioşi să vedem efectele TIFF asupra oraşului, dintr-o perspectivă de business, văzând numărul mare de invitaţi români şi străini, precum şi turişti, care vin anual la festival”, a declarat Tudor Giurgiu, preşedintele festivalului.

Ponderea clujenilor în totalul participanţilor la TIFF se situează între 81% şi 85%, restul participanţilor fiind turişti din alte judeţe sau din străinătate.

Conform studiului, turiştii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri şi pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopţi, la un tarif mediu de 94,8 lei / noapte. În timpul petrecut în Cluj, 70% dintre turişti văd cel puţin două filme pe zi, iar 40% văd cel puţin 3 filme.

Acestora le rămâne şi suficient timp pentru a face cumpărături (8% din vizitatori) sau a ieşi în oraş alături de prieteni (57,9%) – ceea ce înseamnă că 66% dintre turiştii atraşi la Cluj de festival reprezintă o sursă de venituri pentru localuri sau magazine din oraş. Ei cheltuiesc în medie 57,6 lei/persoană pentru masă, la care se adaugă costul biletului la film şi transportul. În plus, aproximativ 20% dintre turişti sunt public nou, veniţi pentru prima dată la Cluj datorită TIFF”, se arată în studiu.

La încasările provenite direct de la vizitatori se adaugă sumele cheltuite de rezidenţi. Clujenii participă în medie la 5 zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente/zi. Studiul arată că 80% dintre ei realizează şi alte activităţi cu prilejul ieşirilor la film, plătind în medie 49,5 lei pentru bunuri şi servicii ca urmare a participării la un eveniment al festivalului.

Cei mai mulţi participanţi la TIFF sunt din categoria de vârstă 26-35 de ani, cu venituri peste medie şi cu studii superioare (aproximativ 45% din total). Spectatorii sub 25 de ani reprezintă 27% din publicul festivalului, iar cei între 36 şi 45 de ani aproximativ 15% din total.

Cercetarea a fost realizată pe un eşantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanţi la TIFF cu domiciliul stabil în Cluj-Napoca în ultimele 6 luni înaintea festivalului, inclusiv studenţi, şi 178 de participanţi proveniţi din alte oraşe şi din străinătate.

Şi ne mai întrebăm de ce Clujul s-a calificat în finala pentru Capitala Culturală Europeană 2021, iar Iaşiul nu!

Postaţi un comentariu

Adresa dvs de mail nu va fi afişată.