Codul Rutier se modifică din nou. Ce aduce nou şi cum sunt protejaţi şoferii

Codul Rutier se modifică din nou. Ce aduce nou şi cum sunt protejaţi şoferii

Comisia pentru Transport și Infrastructură a Camerei Deputaților a elaborat principiile necesare pentru modificarea Codului Rutier, venind cu o serie de propuneri revoluționare.

Propunerile vor trece întâi prin comisia pentru industrie și cea juridică, urmând ca apoi să primească o formă finală.

Printre altele, se propune liberalizarea examinării, respectiv a testării cunoștințelor de conducere pe drumurile publice. Se dorește ca examinarea absolvenților școlilor de șoferi să poată fi făcută și de către civili atestați de către MAI care nu au legături cu școli de șoferi. Prin această măsură se dă „posibilitatea distribuirii cadrelor polițienești pe domenii ne-externalizate,  cum ar fi eliberarea documentelor etc”, se arată în document.

Raportor al Comisiei pentru Transport, deputatul sibian Benedek Zacharie, spune că personal a insistat pentru ca șoferilor să nu le mai fie luat – fizic – carnetul.

„Permisul fizic de conducere să nu mai fie reținut de polițist, la săvârșirea unei contravenții rutiere, ci să fie operată sancțiunea complementară de suspendare, direct în sistemul digital al DPR. Autospecialele să aibă cititoare portabile de cod permise de conducere, care îi arată  polițistului tot istoricul și sancțiunile dispuse în timp real. Acest aspect ar ușura enorm munca, privind gestionarea procesului de suspendare, birocrația excesivă pentru acest proces și pe de altă parte ar scuti de drumuri inutile cetățenii români”, se arată în document. „Există și o altă problemă. Dacă ești în concediu, să spunem la Constanța, și după o abatere de la normele legale rămâi fără carnet, după ispășirea pedepsei ești nevoit să te întorci acolo după document”, spune Benedek Zacharie.

În plus, se propune eliminarea stresului la examenul auto, astfel încât, examinarea practică să se facă cu examinatorul pe banchetă din spate al autovehiculului și instructorul alături, sau la categoria C, cu instructorul lângă candidat și examinatorul lângă instructor, se arată în propunere.

Deputații insistă în noul Cod Rutier pentru prevenție și cer acțiuni concrete prin care participanții la trafic sunt convinși sau îndrumați să respecte regulile rutiere. „Exemple: vizibilitatea poliției rutiere, interzicerea folosirii de mașini de poliție neinscripționate, poziționarea vizibilă, în permanență, a polițistului și autospecialelor de poliție, instalarea de indicatoare cu prezența echipajelor de poliție rutieră statice, a radarelor fixe, a punctelor de control  etc. Folosirea echipamentului portabil de măsurare a vitezei (pistol) se va putea face doar de către polițiștii rutieriști din interiorul autospecialelor inscripționate, sau din afară acestora, la loc vizibil de pentru participanții la trafic, la o distanță de cel mult 5 m de autospecială de poliție. Inscripționarea unitară a autospecialelor poliției rutiere, indiferent de tip și marca și echiparea acestora obligatoriu cu echipamente standard acustice și luminoase”, susțin deputații.

Se propune urmarea obligatorie a unor cursuri de conștientizare a riscurilor săvârșirii diverselor contravenții, pentru cei ce doresc reducerea perioadei de suspendare, începând cu a două contravenție ce prevede sancțiune complementara de suspendare drept conducere, săvârșită într-un interval de 2 ani (prima oară rămâne dreptul de reducere conform legislației actuale, în bază promovării examinării gratuite), și înlăturarea restricțiilor existențe privind dreptul la o nouă reducere a perioadei de suspendare.

„Putem conveni că nu se aplică consumului de alcool/droguri-substanțe cu potențial (chiar dacă sub limită 0,8). Cursurile de prevenție pot fi susținute de către polițiștii de la DRPIV, iar contravaloarea cursurilor se face venit la bugetul acestei entități pentru lărgirea schemei de personal și îmbunătățirea timpilor de testare în vederea obținerii dreptului de conducere auto, a înmatriculării/radierii etc”, se arată în document.

Aceste cursuri pot fi susținute de persoane fizice autorizate sau persoane juridice de drept privat specializate (școli șoferi), iar din veniturile obținute ar urma să se vireze o cotă în bugetul MAI.

„Statul nu are interesul primordial de a suprima dreptul de conducere autovehicule al cetățenilor, ci de a conștientiza cetățenii privind riscurile ce decurg din încălcarea legii rutiere , de a lasă economia să funcționeze prin vânzarea de combustibil, piese de schimb, servicii etc, precum și de a constitui venituri suplimentare pentru bună desfășurare a procesului de învățare, testare, îndrumare rutieră, cu logistică adecvată și personal suficient”, susțin deputații.

Deputații propun o simetrie între dobândirea și pierderea unui drept de conducere.

Concret, suspendarea dreptului de conducere să se facă pentru categoria de vehicul cu care a fost săvârșită contravenția, atât timp cât obținerea dreptului de conducere respectiv a fost individuală, cu parcurgerea de la zero a tuturor obligațiilor prevăzute de lege.

„Este injust să faci școală de șoferi de X ori de la zero efectiv, pentru a obține x drepturi de conducere diferite și apoi prin săvârșirea unei contravenții pe un autovehicul să fie suspendate toate drepturile dobândite. Excepție, consumul de alcool/droguri, care nu are legătură cu dinamică unui autovehicul și manevrabilitatea să, puterea constructivă, gabarit, domeniu de utilizare, etc. Un șofer profesionist de autocamion, care depășește viteză cu o motocicletă, își pierde serviciul pe perioadă suspendării. Există și așa un deficit de personal calificat – conducători cu categorii C și D cu vechime. Exemplu: Ungaria, alte state”, spun ei.

O altă propunere vizează creșterea vitezei maxime admise în localitățile unde nu sunt case lângă șosea.

„Restricțiile de viteză în localități să fie instituite doar pe segmentul de drum unde există locuințe, instituții școlare, etc. Nu se impune aplicarea restricțiilor pe sectoarele de drum aflate în interiorul localităților unde stânga-dreaptă nu există niciun fel de locuințe, iar caracteristică constructivă a drumului este similară cu segmente de drum din afară localităților unde nu există decât restricția generală de viteză de 90 km/h”, scrie în propunere.

De asemenea, se dorește înlăturarea oricăror restricții de comunicație radio prin stații de emisie recepție, întrucât informațiile privind starea drumurilor, a condițiilor meteo, blocajele rutiere, accidentele de pe traseu ajută nemijlocit la evitarea unor situații de blocaj suplimentar.

„Aplicarea excesivă de restricții de viteză de deplasare, fără o bază solidă, duce la nașterea unui comportament agresiv la volan, la nevoia de recuperare a timpului, la excese de viteză. Concomitent , competitivitatea agenților economici este strâns legată de viteză de deplasare a mărfurilor pe traseul rutier”, susțin deputații.

Amenzile de circulație trebuie să fie echilibrate în raport cu posibilitatea conducătorilor auto de a le plăți, susțin deputații.

„Amenzile excesiv de mari nu au avut niciodată rol de educare, acestea nu sunt plătite și se aglomerează instanțele de judecată. Se impune o analiză a valorii sancțiunilor cu amendă la nivel European, pentru a ne încadra în practică europeană. De aceea, valoarea acestora trebuie să fie rezonabilă în raport cu efectele reale ale încălcării legislației rutiere de către conducătorii auto”, se arată în propunerea deputaților.

Deputații cer ca dreptul de examinare și obținere a dreptului de a conducere un automobil să fie într-un timp rezonabil. Astfel că ei propune ca perioada maximă de timp de la finalizarea școlii de conducere până la examinarea practică, să nu depășească 30 de zile. De asemenea, perioada de programare pentru înmatricularea unei mașini să nu depășească 45 de zile.

În plus, se cere dreptul de despăgubire a proprietarului de autovehicul avariat sau defectat din cauza deficienților carosabilului de către administratorul drumului.

Deputații solicită un cod de conduită a polițistului rutier.

„Autoritatea statului, prin reprezentanții săi, trebuie să fie prima care respectă un cod de conduită în față cetățenilor, care trebuie să ducă la stabilirea unui raport civilizat, deschis și calm de discuție între polițiștii rutieri și participanții la trafic. Interesul statului este acela de a face cât mai facilă comunicarea între reprezentanții săi și cetățenii ce trebuie să înțeleagă rigorile unei legislații, scopul educațional, preventiv, putând fi atins prin abordarea în mod etic a participanților la trafic”, susțin ei.

De asemenea, deputaţii propun cursuri obligatorii în școli de legislație rutieră.

„Asigurarea unui cadru adecvat pentru că toți participanții la trafic, alții decât cei ce urmează școli de șoferi, să cunoască minimal legislația rutieră. Exemplu: bicicliști, scuteriști, pietoni. Este important că toți cei ce folosesc carosabilul să cunoască , minimal, semnele de circulație, comportamentul în trafic, în intersecții etc.”, se mai arată în documentul propus de deputați.

Un comentariu la "Codul Rutier se modifică din nou. Ce aduce nou şi cum sunt protejaţi şoferii"

  1. ciocirlan   22/06/2018 at 11:09 am

    Tocmai dezastruoasa infrastructura rurtira,la nivel de tara,nu ESTE INCRIMINATA!!Cum se poate,ca in anul 2018,sa nu existe suficiente autostrazi,care sa lege toate punctele cardinale ale tarii,sa nu existe centuri ocolitoare macar in cazul localitatilor mari si mijlocii,cum e posibil,ca pe majoritatea DN-urilor si DJ-urilor din tara,SA EXISTE NIUMAI O BANDA pe sens,pe unde circula carute nesemnalizate corespunzator,ce transporta furaje,etc,tractoare cu utilaje supra-gabaritice,uneori chiar carduri de animale nedirijate corespunzator, viteza minima 30-40 si 50 km/h,in mai toate localitatile tarii??Asta vrem.ca IGPR-ul,sa intocmeasca si sa inainteze catre factorii decizionali, a unor situatii de genul celor aratate mai sus!Si cate si mai cate anomalii!ASTEPTAM INCREZATORI!

    Răspunde

Postaţi un comentariu

Adresa dvs de mail nu va fi afişată.