Cu cât va crește prețul carburanților de la 1 septembrie

Cu cât va crește prețul carburanților de la 1 septembrie

Accizele la carburanți vor reveni la nivelul din 2016, când conțineau supraacciza de 7 eurocenți pe litru. Noile prețuri vor fi valabile de la 1 septembrie 2017.

Potrivit proiectului de modificare a Codului fiscal, de la 1 septembrie acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri. În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb și de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creștere a accizei la benzina fără plumb cu 23% și a accizei la motorină cu 25%.

La benzina cu plumb, acciza crește cu 19,5%, de la 1.948,23 lei/1.000 litri în prezent până la 2.327,27 lei/1.000 de litri.

În urma acestor majorări, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani.

Ministerul Finanțelor propune, prin această măsură, revenirea accizelor la carburanți exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenți pe litrul de carburanți introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.

Guvernul susține că deși a fost eliminată supraacciza de 7 eurocenți, prețul final al combustibilului nu a scăzut pentru că prețurile fără taxe ale carburanților au crescut. Astfel, statul ia mai puține taxe, dar prețul de la pompă este același.

Iată ce scrie Guvernul în nota de fundamentare a proiectului de act normativ:

”Dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria. Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polonia, Bulgaria. În urma diminuării fiscalității la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei, respectiv 50% din prețul motorinei (în România), în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei. De asemenea, ponderea taxelor în prețurile de piața ale carburanților este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte țări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină și 51% pentru motorină). Astfel, deși diminuarea fiscalității a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri, astfel încât în prezent ponderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE”.

Postaţi un comentariu

Adresa dvs de mail nu va fi afişată.