Cultura românilor e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire

Cultura românilor e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire

Un studiu lansat de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală relevă una dintre realitățile crunte ale societăți noastre: românii nu sunt mari consumatori de cultură.

Intitulat sugestiv „Barometrul de consum cultural 2015”, studiul reflectă realitatea culturală a societății românești de astăzi. Astfel, potrivit barometrului, pe primul loc în topul preferințelor de consum non public se află privitul la televizor (96%), vizionarea de filme la TV (84%), ascultarea de muzică (75%) sau radio (66%), urmate de lectura de ziare (42%), reviste (32%) sau cărți.

Dacă în anul 2008 doar 24% dintre respondenți își procurau muzica de pe internet, în 2015 aproximativ 44% dintre ei au declarat că au descărcat muzică de pe internet (fie gratuit, fie contra cost). Barometrul mai arată că cei mai mulți respondenți merg o dată la 4-6 luni sau mai des la sărbători locale (31%), la cinema (28%), la spectacole de divertisment (22%) și la spectacole de teatru (17%).

Deși aparent în spațiul public avem o inflație de festivaluri, participarea publicului este încă foarte scăzută la nivel național.

Citeşte şi „Am aflat de ce Mihai Chirica nu l-a dat afară din PSD pe Cristi Stanciu”

Satisfacția publicului este strâns legată de cunoașterea performanței organizațiilor culturale, iar managerii culturali ar trebui să acorde mai multă atenție comunicării în spațiul public, se menționează în document. Totodată, deși există o nevoie manifestată pentru consumul de cinema, slaba rețea de cinematografe publice sau private la nivel național face ca aproximativ 50% din populație să nu poată avea acces la un cinematograf în localitate, aproximativ 80% dintre respondenți nefiind niciodată la un film într-un cinematograf clasic în ultimul an.

Percepția despre artele vizuale este formală de tip clasic, dar în România se manifestă încă un interes prea scăzut pentru achiziționarea de obiecte de artă sau albume de artă și un interes mult prea scăzut față de estetica spațiului domestic și public.

Studiul folosește date de sondaj reprezentative la nivel național, eșantionul național având un volum de 1.067 de persoane cu vârsta de 14 ani și peste, având o marjă teoretică de eroare de plus/minus 3%, la un nivel de încredere de 95%. De asemenea, a fost inclus și un sub-eșantion de 400 de persoane reprezentativ pentru București, cu o marjă teoretică de eroare de plus/minus 4,9% la un nivel de încredere de 95%. Culegerea datelor a fost efectuată de Centrul de Sociologie Urbana SC CURS SRL în perioada 5-22 noiembrie 2015.

89% din populația României nu a mers niciodată la Operă

25% din români nu au cumpărat nicio carte în ultimii ani

82% din populația țării nu a mers niciodată la bibliotecă în ultimul an

65% din populația României nu a mers niciodată la teatru în ultimul an

34% dintre români nu a citit nici o carte în ultimul an

64% din populația României nu a vizitat niciun muzeu sau expoziție în ultimul an

Postaţi un comentariu

Adresa dvs de mail nu va fi afişată.