Mâncăm ca disperaţii produse de import!

Mâncăm ca disperaţii produse de import!

În primele 5 luni din 2016, România a exportat produse agroalimentare în valoare totală de 1.913,7 milioane de euro, în scădere cu 6,6% faţă de perioada corespunzătoare din 2015, în timp ce importurile au urcat până la 2.483,3 milioane de euro, reprezentând un salt de 13%, determinat exclusiv de sporirea achiziţiilor de produse agroalimentare din zona intracomunitară.

Deficitul balanţei comerciale cu produse agroalimentare s-a adâncit la 569,6 milioane de euro, cu 421,5 milioane de euro mai mare faţă de soldul negativ consemnat în acelaşi interval din 2015.

În perioada menţionată au crescut exporturile de grâu cu 772.400 tone (+88,2 milioane de euro), cele cu seminţe de floarea-soarelui (+14,9 milioane de euro), preparate alimentare (+12,4 milioane de euro), cu ţigări – principalul produs exportat – (+10,8 milioane de euro), animale vii din specia bovine precum şi ovine sau caprine (+9,7 milioane de euro şi respectiv +9,5 milioane de euro), produse de brutărie, patiserie şi biscuiţi (+8,1 milioane de euro) şi carne de porc (+4,7 milioane de euro).

Citeşte şi „Malţul european creşte vânzările de bere din SUA”

Pe de altă parte, au fost înregistrate scăderi la exporturile de ulei de floarea-soarelui (-29,7 milioane euro), orz (-27,6 milioane euro), turte din extragerea grăsimilor vegetale (-15,9 milioane de euro), boabe de soia (-7,4 milioane de euro), carne de pasăre (-6,5 milioane de euro) şi seminţe de rapiţă (-2,5 milioane de euro).

În ceea ce priveşte importurile de produse agroalimentare în primele 5 luni din acest an, topul a fost dominat de produsele de brutărie, patiserie şi biscuiţi cu o valoare de 97,1 milioane de euro (48.800 tone), de carnea de porc – 96 de milioane de euro (63.800 tone) şi preparatele alimentare – 88,5 milioane de euro (23.300 tone).

Comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015, importurile au avansat la majoritatea grupelor de produse agroalimentare şi în principal la: grâu (+25,5 milioane euro), produse de brutărie, patiserie şi biscuiţi (+23,9 milioane de euro), având de altfel cea mai mare pondere în structura importurilor, preparate alimentare (+18,9 milioane de euro), ciocolată (+17,3 milioane de euro), banane (+16,1 milioane de euro), brânzeturi (+15,9 milioane de euro), tomate (+13,3 milioane de euro), citrice (+12,9 milioane de euro), legume (+12,3 milioane de euro), cafea (+11,3 milioane de euro) şi carne de pasăre (+6,2 milioane de euro).

Cantitativ, cele mai mari creşteri ale importurilor s-au consemnat la: grâu (+128,1%), lapte şi smântână (+50,9%), produse zaharoase fără cacao (+48,8%), tomate (+47,4%), mere, pere şi gutui proaspete (+33,6%), brânzeturi (+32,8%), banane (+31,7%), legume (+29,0%), ciocolată (+21,8%) şi, cafea (+20,1%).

Vezi de ce „iPhone a fost întrecut la vânzări doar de Biblie”

Uniunea Europeană a fost principalul partener în schimburile de produse agroalimentare, în condiţiile în care livrările către statele membre au avut o pondere valorică de 60,3% din total exporturi, iar achiziţiile intracomunitare au deţinut o pondere de 82,2% din total importuri.

Postaţi un comentariu

Adresa dvs de mail nu va fi afişată.