Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie pe piaţa serviciilor medicale nedecontate de Casa Naţională Asigurări de Sănătate (CNAS) şi plătite direct de consumatori. Există suspiciuni cu privire la o posibilă înţelegere între medicii de familie pentru stabilirea în comun a tarifelor pentru diverse servicii medicale, se arată într-un comunicat al instituţiei. Autoritatea de concurenţă a demarat această investigaţie în urma derulării unei anchete sectoriale pe piaţa serviciilor de asistenţă medicală din România.
„În urma indiciilor apărute în cadrul acestei anchetei sectoriale, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie pe piaţa serviciilor medicale nedecontate de Casa Naţională Asigurări de Sănătate şi plătite direct de consumatori. Investigaţia se referă la o posibilă înţelegere anticoncurenţială între Societatea Naţională de Medicina Familiei şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (inclusiv filialele judeţene afiliate acestora) pentru stabilirea în comun a tarifelor pentru diverse servicii medicale care nu sunt decontate de CNAS şi care sunt plătite direct de consumatori”, spun reprezentanţii Concurenţei.
În cadrul investigaţiei au fost efectuate inspecţii inopinate la sediile Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF) şi ale Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie din municipiul Bucureşti şi din ţară.
Documentele ridicate în cadrul inspecţiilor se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei. Inspecţiile inopinate constituie o etapă preliminară a investigaţiei, iar efectuarea lor nu reprezintă o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte existenţa unei încălcări a Legii concurenţei, au subliniat reprezentanţii Consiliului.
O recomandare importantă a instituţiei, în urma anchetei sectoriale, se referă la elaborarea unor reglementări prin care să se stabilească, la nivel naţional, o listă exhausivă care să cuprindă serviciile medicale pe care un cabinet medical le poate desfăşura contra cost.
În urma finalizării studiului privind serviciile de asistenţă medicală, Consiliul Concurenţei a elaborat şi alte recomandări pentru dezvoltarea acestui sector şi pentru îmbunătăţirea concurenţei în domeniu, se mai arată în comunicat.
Autoritatea de concurenţă consideră că trebuie revizuite prevederile referitoare la stabilirea unui număr minim de persoane asigurate înscrise pe listele medicilor de familie, precum şi a reglementărilor care vizează denunţarea unilaterală de către Casa de Asigurări de Sănătate a contractelor încheiate cu cabinetele de medicină de familie, deoarece acestea pot conduce la eliminarea de pe piaţă a unor entităţi care desfăşoară o activitate liberală.
„Din punctul de vedere al Consiliului Concurenţei, principalul aspect care ar trebui să influenţeze alegerea unui cabinet de medicină de familie este oferta de servicii medicale prestate în cadrul acestui cabinet. Concurenţa între cabinetele de medicină de familie se manifestă cu ocazia alegerii de către pacient a medicului de familie, în funcţie de opţiunile proprii, legate, în principal, de elemente ce vizează reputaţia medicului şi poziţia geografică a cabinetului şi ca urmare stabilirea unui număr maxim de persoane asigurate înscrise la un medic de familie ar fi justificat”, mai spun reprezentanţii Consiliului.
Conform reglementărilor în vigoare, Casa de Asigurări de Sănătate poate denunţa unilateral contractul încheiat cu un medic de familie organizat sub forma unui cabinet medical individual în cazul în care numărul de persoane asigurate înscrise pe lista acestuia se menţine timp de 6 luni consecutiv la un nivel mai mic cu 20% din numărul minim stabilit pe unitate administrativă/zonă urbană.
Ca urmare, stabilirea unui număr minim de asiguraţi/medic de familie poate reprezenta restricţionarea, pe o perioadă mare de timp, a dreptului de acces la exercitarea profesiei pentru medicii de familie care vor să intre în sistem. Mai mult, denunţarea unilaterală de către casele de sănătate a contractelor încheiate cu cabinetele medicale care timp de 6 luni consecutiv au un număr de persoane asigurate mai mic de 20% din numărul minim stabilit reprezintă eliminarea de pe piaţă a unor entităţi care desfăşoară o activitate liberală.
De asemenea, Consiliul Concurenţei recomandă modificarea prevederilor privind componenţa Comisiei care stabileşte numărul minim de persoane asigurate înscrise pe listele medicilor de familie din mediu rural şi care decide, în fapt, intrarea pe piaţă a unor noi medici de familie. În prezent, Comisia are în componenţă şi reprezentanţi ai patronatelor judeţene ale medicilor de familie, respectiv asociaţiilor profesionale judeţene ale medicilor de familie.
Autoritatea de Concurenţă consideră că din această comisie trebuie să facă parte doar reprezentanţii caselor de asigurări de sănătate şi ai direcţiilor de sănătate publică, organizaţiile profesionale urmând să aibă doar rol consultativ.
Totodată, în urma analizei modalităţilor de contractare a serviciilor medicale de către furnizori cu Casa de Asigurări de Sănătate, Consiliul Concurenţei a constatat că, deşi în conformitate cu prevederile legale, furnizorii pot negocia contractele, în fapt negocierea realizată nu asigură o flexibilitate adecvată, astfel încât aceasta să vină în întâmpinarea nevoilor furnizorilor. Astfel, contractele încheiate sunt contracte cu clauze prestabilite de către Casa de Asigurări de Sănătate, posibilitatea furnizorilor de a discuta/negocia clauzele acestor contracte, rezumându-se, pe de o parte, la prezentarea unei documentaţii care este de asemenea realizată în baza unor reglementări legale şi, pe de altă parte, la analiza acestei documentaţii. De asemenea, Casa de Sănătate este în măsură să impună furnizorilor încheierea contractelor în anumite condiţii.
Ca urmare, autoritatea de concurenţă recomandă modificarea actelor normative ce se referă la condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, în sensul asigurării unei flexibilităţi a negocierilor astfel încât aceasta să vină în întâmpinarea nevoilor furnizorilor.
„La ora actuală, cel mai mic tarif negociat cu unităţile specializate private pentru consultaţiile de urgenţă devine tariful la care se contractează consultaţiile de urgenţă la domiciliu cu toţi furnizorii. Aceeaşi procedură se aplică şi pentru serviciile de transport sanitar neasistat acordate de către unităţile specializate private, cel mai mic tarif negociat devenind tariful la care se contractează serviciile de transport sanitar neasistat cu toţi furnizorii. Consiliul Concurenţei recomandă ca negocierea tarifelor să se facă cu fiecare furnizor, având la bază costurile atât pentru consultaţiile de urgenţă la domiciliu, cât şi pentru serviciile de transport sanitar neasistat acordate de unităţile specializate private”, se mai arată în comunicat.
Cabinetele de liberă practică care oferă asistenţă medico-balneară şi de recuperare îşi pot desfăşura activitatea numai în acele localităţi în care nu există spitale care au în ambulatoriu astfel de cabinet de specialitate. În acest fel, se creează o barieră majoră la intrarea pe piaţă, dar şi o posibilă restrângere a concurenţei. Consiliul Concurenţei recomandă, în context, eliminarea acestora.
Studiul realizat de Consiliul Concurenţei este supus dezbaterii publice pe pagina web a instituţiei timp de 30 de zile.