Silviu Gurlui este conferențiar universitar doctor la Facultatea de Fizică din cadrul Universității „Al.I. Cuza” Iași.
Studiile sale privind poluarea din municipiul Iași au darul de a trage puternice semnale de alarmă asupra acestei probleme, însă concluziile și soluțiile propuse sunt mult prea puțin luate în considerare.
Prezentăm în continuare una din ultimele sale analize privind efectele migrării spre Est a mașinilor diesel, tot mai ieftine și mai multe:
„Piața mașinilor diesel se prăbușește, dar România va resimiți șocul poluării prin migrarea spre est a mașinilor tot mai ieftine și de lux!
Europa impune măsuri drastice pentru producătorii mașinilor diesel, urmând ca acestea să fie scoase din producție. Pentru că poluează foarte mult cu PM 2.5, VOC, NOx, etc. Aceasta va duce la ieftinirea drastică a mașinilor, mai ales a celor de lux. România ar putea cădea într-o capcană prin achizițiile tot mai numeroase de mașini second sau chiar și noi de acest tip. Consecințele vor fi tragice dacă autoritățile nu vor lua măsuri radicale pe termen scurt și lung pentru încurajarea achizițiilor de mașini noi, electrice sau hibride, monitorizarea drastică a fiecărei mașini care circulă pe drumurile publice, interzicerea parțială sau totală a unor categorii de mașini prin oraș.
Se cunoaște că 5% din afecţiunile cardiovasculare urmate de cancer şi deces sunt atribuite poluării cu particulele PM2.5, iar păstrarea ritmului de poluare actual cauzează o creştere cu 6% a numărului deceselor. Cercetările arată că populaţia care trăieşte în vecinatatea străzilor cu trafic intens şi care suferă afecţiuni ale aparatutlui respirator cauzat de poluare este mult mai mare în special pentru copii (15-35 %), cu vârsta de până la 17 ani (… şi care vor suferi de astm). Fiecare 10 µg/m3 PM10 conduc la o creştere a ratei de deces de 0.2–0.6% în timp ce pentru PM2.5 rata de deces ajunge la 6–13% ! O scădere la un sfert a concentrației particulelor PM2.5 ar duce la o creștere a speranței de viață cu până la 2 ani!
În România cheltuielile de spitalizare pentru fiecare pacient însumează 587 euro pentru afecţiuni ale aparatului cardiovascular, respectiv 511 euro pentru afecţiuni ale aparatului respirator. Reducerea numărului de spitalizări conduce la economii bugetare importante pentru sistemul de sănătate (economie de 1 milion de euro/pentru fiecare 2.000 de spitalizări).
Statistica pentru Iași: anual 250 de decese din cauza afectiunilor cardio-respiratorii și cancer, respectiv cheltuieli de spitalizare de minim 130.000 euro – tot din cauza poluarii”.