Autostrada Unirii A8 este menită să conecteze România de la vest la est, de la Borș (frontiera cu Ungaria) până la Ungheni (frontiera cu Republica Moldova).
Pe teritoriul județului Neamț, autostrada se întinde pe o lungime de aproximativ 82 km, traversând mai multe localități și fiind proiectată conform celor mai moderne standarde de infrastructură rutieră.
Segmentul A8 din Neamț traversează următoarele unități administrativ-teritoriale (UAT): Grințieș, Ceahlău, Poiana Teiului, Pipirig, Vânători-Neamț, Agapia, Târgu-Neamț, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești și Păstrăveni.
Nodurile rutiere din județul Neamț
Nod Rutier DN15 (Tulgheș) – Km 39
Acest nod rutier facilitează conexiunea între autostradă și DN15, dezvoltându-se pe raza UAT Grințieș. Geometria nodului este de tip „Trompetă simplă”, permițând o descărcare eficientă a traficului dinspre și către autostradă.
Impactul acestui nod rutier asupra regiunii este semnificativ, întrucât DN15 este una dintre principalele artere care leagă nordul județului de alte zone economice importante.
În plus, zona montană din apropiere atrage turiști, iar acest nod va facilita accesul mai rapid către stațiunile turistice din zona Ceahlău.
Nod Rutier DN15B (Pipirig) – Km 70
Acest nod rutier conectează autostrada A8 cu DN15B, fiind proiectat să gestioneze traficul din zona Pipirig.
Având în vedere relieful accidentat, geometria nodului este una complexă, necesitând soluții inginerești avansate pentru stabilizarea terenului și optimizarea accesului rutier.
Beneficiul principal al acestui nod constă în reducerea timpilor de călătorie pentru locuitorii din zona de nord a județului Neamț, permițând o conexiune mai rapidă cu centre economice și turistice.
De asemenea, facilitează transportul de mărfuri, având un impact pozitiv asupra afacerilor locale.
Lotul 2B Grințieș-Pipirig este cel mai dificil lot al Autostrăzii ,,Unirii” – A8: are o lungime de 31,5 kilometri; lungimea pasajelor și a tunelurilor este de aproximativ 20 de kilometri, reprezentând aproape 70% din lungimea acestuia.
Capacități tehnice :
• 16 tuneluri – dintre acestea, 5 tuneluri sunt prevăzute cu a treia bandă/sens, bandă pentru vehicule lente;
• 60 de poduri și viaducte, două poduri cu peste 1000 de metri lungime, cel mai lung fiind podul peste râul Bistrița și DN 15 -1275 metri.
Pentru a asigura funcționalitatea independentă, lotul include un nod rutier în zona Grințieș pentru conexiunea cu lotul Ditrău-Grințieș și o descărcare provizorie la est, pentru legătura cu lotul 2C Pipirig-Vânători Neamț (Leghin).
Nod Rutier DN15B (Vânători-Neamț) – Km 89
Acest nod rutier, localizat la km 89+580, asigură legătura între autostradă și DN15B pe raza UAT Vânători-Neamț. Geometria este de tip „Trompetă simplă”, ceea ce permite un flux optimizat al traficului.
Importanța acestui nod este majoră datorită apropierii de orașul Târgu-Neamț, un centru cultural și economic al județului.
Traficul turistic va beneficia considerabil de această conexiune, având în vedere obiectivele istorice și religioase din zonă, dar și Parcul Natural.
Lotul Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) are o lungime de 19,3 km.
Pe traseul acestui nou lot de autostradă din Moldova vor fi construite inclusiv 7 tuneluri (cu o lungime totală de 1,44 km) și 46 de poduri, pasaje și viaducte.
Nod Rutier DN15C (Târgu-Neamț) – Km 96
Acest nod rutier oferă o descărcare eficientă a traficului în DN15C, pe raza UAT Agapia. Configurația sa este de tip „Trompetă simplă”, facilitând astfel tranzitul rapid între autostradă și rețeaua de drumuri naționale.
Din punct de vedere economic, acest nod rutier este esențial pentru dezvoltarea zonei, deoarece Târgu-Neamț este un important nod comercial și turistic.
Accesul îmbunătățit va stimula turismul și va încuraja investițiile în infrastructura locală.
Secțiunea 3 (Leghin-Târgu Neamț), în lungime de 29,9 km, trebuie finalizată anul viitor (2026).
Pe traseul acestei noi secțiuni de autostradă vor fi construite inclusiv 13 poduri, două viaducte, 8 pasaje și un Centru de Întreținere și Coordonare (CIC).
Construcția autostrăzii A8 prin județul Neamț reprezintă un pas semnificativ în modernizarea infrastructurii rutiere a regiunii.
Nodurile rutiere planificate vor avea un impact pozitiv asupra mobilității, economiei locale și turismului, facilitând o conexiune rapidă și sigură între zonele urbane și rurale.
Prin implementarea unor soluții tehnice avansate, acest proiect va contribui la dezvoltarea durabilă a județului și la integrarea acestuia în rețeaua europeană de transport.
Citește și Se reia ancheta în cazul bebelușilor morți la maternitatea Cuza Vodă