Cine a avut senzaţia că activiştii pentru Autostrada A8 Iaşi – Târgu Mureş s-au gândit la binele moldovenilor în demersurile lor, s-a înşelat amarnic. Duminică, 16 februarie, ni s-a prezentat şi dovada.
Scopul protestelor organizate de activişti, mascate sub nevoia stringentă de autostradă, a fost acela de a obţine puţină popularitate, astfel încât înfiinţarea unui partid să nu ia pe nepregătite electoratul! Dacă la asta mai adăugăm şi faptul că Dragomir Tomaşeschi, fost prefect al Iaşiului şi fost reprezentant de frunte al PDL, se află în partidul nou înfiinţat, ne putem crea o imagine completă a „bunelor intenţii” ale activiştilor.
Mişcările de scenă au început cu numirea lui Cătălin Urtoi, reprezentantul asociațiilor „Împreună pentru A8” și „Moldova Vrea Autostradă” în funcţia de consilier al premierului Ludovic Orban. A urmat, cum era şi firesc, intrarea în politită a activiştilor care susţin Autostrada A8 (Iași – Târgu Mureș), înfiinţarea partidului „Împreună pentru Moldova” şi desemnarea candidaţilor pentru funcţiile de primar şi preşedinte de Consiliu Judeţean la Iaşi, respectiv Cătălin Urtoi şi Dragomir Tomaşeschi.
Prima reacţie virulentă la adresa manipulărilor activiştilor pentru autostradă a venit din partea eurodeputatului PSD Dragoş Benea, care a publicat o scrisoare deschisă intitulată „«Exemplarul» Urtoi și-a făcut partid din autostrada pentru Moldova!”.
„Vorbiți de peste 10 ani de autostradă, dar ați sfârșit prin a vă face un partid. Pe care tocmai l-ați lansat. Un partid, nu o autostradă!”, afirmă Benea în scrisoare.
Prezentăm mai jos scrisoarea deschisă a eurodeputatului Dragoș Benea:
„Exemplarul” Urtoi și-a făcut partid din autostrada pentru Moldova!
Dle. C. Urtoi,
Vorbiți de peste 10 ani de autostradă, dar ați sfârșit prin a vă face un partid. Pe care tocmai l-ați lansat. Un partid, nu o autostradă!
Asta pentru că vorbăria despre autostradă a fost doar un pretext pe drumul parvenirii dvs. politice. Farsa și impostura trebuiau să iasă, la un moment dat, la iveală. Astfel, ați ajuns consilier de ministru PNL și făcător de partid.
Dar autostrăzile nu se fac cu sloganuri sau lozinci, dle. Urtoi. Se fac cu studii de fezabilitate, proiecte tehnice, licitații și execuția lucrărilor. Asta am făcut noi cu autostrada Bacău – Brașov (A13). Știți când?
Chiar atunci când dvs. și alții ca dvs, alături de câțiva aroganți lustruiți de la PNL, jubilați și vă făceați poze electorale cu „Autostrada Unirii” devenită lege în dec. 2018, de Centenar. Cu pozele veți rămâne, pentru că nimeni, niciodată nu va finanța din bani europeni distrugerea mediului înconjurător.
Poate nu sunteți la curent: autostrada Tg. Mureș – Iași (A8) se suprapune cu peste 51.000 de hectare de parcuri naționale și rezervații, adică 55% impact de mediu. Cu alte cuvinte, parcurile, rezervațiile și ariile naturale protejate, cu flora și fauna aferente, reprezintă mai mult de jumătate din lungimea totală a A8‼ Iar asta ar trebui să vă dea de gândit. Foarte serios de gândit!
Vă întrebați, într-o postare recentă, unde-s ieșenii și europarlamentarii de Iași care să susțină A8, concluzionând că Bacăul are un astfel de „exemplar”, în persoana subsemnatului, care „s-a apucat de treabă”. Greșiți!
De treabă, noi cei de la PSD Bacău, ne-am apucat încă din 2018, când ministrul Transporturilor Lucian Șova a solicitat o analiză multicriterială independentă privitoare la coridoarele de conectare a Moldovei cu Transilvania. Analiza a fost făcută de BEI – PASSA și agreată de JASPERS, consultantul oficial al Comisiei Europene.
Și, ce să vedeți!? Cifrele vorbesc de la sine. Nu lozincile, nu sloganurile.
Bacău – Brasov (A13) este și mai ieftină (de vreo 3 ori), și mai prietenoasă cu mediul, și mai circulată decât A8, Tg. Mureș – Iași. Doar 8% impact pe mediu, nu 55% ca la A8.
Cred că e limpede pentru cei mai mulți, nu știu dacă și pentru dvs, că într-o Europă care ne caută la gândaci și ne verifică la plopii fără soț, alegerea rațională și fezabilă de autostradă este varianta Bacău – Brașov.
La Iași, nu reușiți să înțelegeți un lucru simplu: nu (doar) ieșenii au nevoie de autostradă; întreaga Moldova are nevoie de autostradă, chiar dacă asta înseamnă a alege o variantă de autostradă care nu privilegiază orgoliul ieșenilor. Dar care înseamnă o rută mai ieftină, mai prietenoasă cu mediul, mai eficientă sub raportul cost/beneficiu. În definitiv, crucială e conectarea Moldovei la Transilvania, nu conectarea Iașiului la Tg. Mureș!
De aceea, în prelungirea apelului lansat în decembrie 2019 și reiterat de mine în februarie 2020, vă chem pe toți – cu mic, cu mare – să facem front comun pentru Bacău – Brașov (A13), singura soluție plauzibilă de autostradă pentru Moldova. Adunați în spatele acestei idei exclusive, vom reuși să o impunem inclusiv guvernului PNL care, în fața evidențelor, nu va avea marja de manevră”.