Aproape în fiecare zi, poliţiştii suceveni sunt sesizaţi cu privire la înşelăciuni în mediul on line cu prilejul achiziţionării unor bunuri. De cele mai multe ori aceste situaţii sunt generate şi de superficialitatea cumpărătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire şi siguranţă.
Spre exemplu, Poliţia Municipiului Suceava a fost sesizată direct de către un bărbat cu privire la faptul că a fost înşelat în urma unei tranzacţii efectuate pe internet.
S-a stabilit că bărbatul naviga pe o platformă de socializare în data de 11.11.2022 cu ocazia reducerilor masive de Black-Friday ocazie cu care a observat un anunţ sponsorizat al unui utilizator care expunea spre vânzare mai multe articole de vestimentaţie.
Fiind atras de reducerile impresionante şi de preţul afişat pentru o geacă, acesta a accesat un link web unde a selectat un produs şi a completat un formular pentru o adresă de livrare.
În data de 15.11.2022, persoana vătămată a fost contactată de către un agent de livrări de la o companie de profil care i-a înmânat în schimbul rambursării sumei de 171 lei un colet. Cu ocazia desfacerii pachetului a constatat faptul că în interior se află o haină pentru dame de o calitate net inferioară şi care nu se apropie în niciun fel de specificaţiile celei expuse spre vânzare pe internet.
În cauză s-a întocmit dosar penal pentru comiterea infracţiunii de înşelăciune, faptă prev. şi ped. de art. 255, alin, 1 din Codul penal ce urmează a fi soluţionat procedural de către lucrătorii din cadrul BIC.
Un alt bărbat din municipiul Suceava a sesizat că a fost înşelat de către o persoană din jud. Mureş.
S-a stabilit că după vizualizarea unui anunţ postat pe o platformă de specialitate, un bărbat din municipiul Suceava a comandat un set de căşti audio marcă a unui producător de renume, de la o persoană din Tîrgu Mureş, jud. Mureş preţul produsului cerut fiind de 699 lei iar din caracteristicile descrise reieşind că este un produs original, verificabil.
Ulterior, persoana vătămată a fost contactată de un curier acreditat care i-a adus setul de căşti comandat cu o zi înainte, i-a achitat acestuia suma de 699 lei, după care a desfăcut coletul constatând că este un produs net inferior, prezentându-se ulterior la sediul Poliţiei municipiului Suceava pentru a sesiza cele întâmplate.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiuni de înşelăciune faptă prev. şi pred. de art. 244, alin 1, din Codul Penal, urmând a fi soluţionat procedural de către lucrătorii BIC.
Un alt bărbat a sesizat că după vizualizarea împreună cu fiul său a unui anunţ postat pe o platformă de profil, a comandat un hanorac marcp de prestigiu de la un bărbat din Cluj Napoca, jud. Cluj, preţul iniţial al produsului fiind de 1000 lei iar din caracteristicile descrise reieşind că este un produs original. Ulterior, persoana vătămată a convenit cu vânzătorul să achite suma de 850 lei în care erau incluse taxele de transport, achitându-i la aceeaşi dată un avans de 50 lei prin virament bancar.
Ulterior, persoana vătămată a fost contactată de un curier acreditat care i-a adus un colet pe care nu l-a verificat, dar care a presupus că acesta conţine hanoracul comandat cu o zi înainte, i-a achitat acestuia suma de 765 lei, aşteptând să se întoarcă fiul său de la şcoală.
În momentul în care fiul persoanei vătămate s-a întors acasă, a desfăcut împreună cu acesta coletul şi a constatat faptul că produsul are aceeaşi culoare însă un împrimeu diferit în zona pieptului, este o mărime mult mai mare decât cea comandată, nu are nicio etichetă de producător iar calitatea materialului este îndoielnică.
Astfel, persoana vătămată a încercat să contacteze vânzătorul pentru a-i semnala problema însă acesta i-a blocat telefonic şi electronic posibilitatea de a-l contacta.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiuni de Înşelăciune faptă prev. şi pred. de art. 244, alin 1, din Codul Penal, urmând a fi soluţionat procedural de către lucrătorii BIC.
Poliţiştii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava vă recomandă:
– Atunci când navigaţi pe internet de pe dispozitivul dvs., asiguraţi-vă că această conexiune este securizată!
– Nu faceţi niciodată click pe un link/o anexă dintr-un email sau SMS nesolicitat! Verificaţi adresa de pe care a fost trimis emailul!
– Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete!
– Aveţi grijă la accesarea unei pagini web care conţine greşeli gramaticale!
– Nu plătiţi în avans bunuri comandate prin internet de la persoane necunoscute!
– Fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe intenet! Refuzaţi tranzacţia dacă se cere codul PIN!
– Tipăriţi sau salvaţi comanda dvs., precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării!
Alte caracteristici al acestui tip de înşelăciuni:
– infractorii evită chatul special al platformei marketplace;
– link-urile transmise de aceştia conţin deseori greşeli gramaticale sau limbaj informal, butoane cu denumiri attractive (spre exemplu: „Primeşte fonduri”, ,,Plătit. Aştept confirmarea vânzătorului”), sau mesaje ce sugerează urgenţa (cum ar fi: ,,Obţine acum!”, ,,Link de primire fonduri valabil 5 minute. Completează datele cardului de urgenţă”, fără a se limita la acestea);
– infractorii pot cere detalii despre soldul existent pe card.
Foarte important de reţinut:
– Niciodată, pentru a primi o sumă de bani, nu este necesară furnizarea datelor înscrise pe card (ce conţine 16 cifre), ci doar a numărului de cont (Codul IBAN, format din 24 de caractere-4 litere şi 20 cifre). Cardul bancar nu este un instrument de încasare, ci este doar instrument de plată.
– Verificaţi foarte bine adresa link-ului furnizată de presupusul cumpărator sau numerele de telefon de pe care vă sunt transmise mesajele. Denumirea acesteia trebuie să corespundă exact cu cea a site-ului de încredere, să nu aibă nici un caracter difenţiat de aceasta.
– Raportaţi orice tentativă de înşelăciune de acest tip!
Citește și De ce nu se mai fac mașini la fel de bune ca acum 40 de ani?