A început campania electorală (oficial, cea neoficială e începută de mai bine de o lună) și străzile orașului au fost împânzite cu afișe electorale, mai mult sau mai puțin ochioase. În caz că ați ratat vreun panou electoral (deși e aproape imposibil) o să vă prezentăm noi principalele afișe electorale.
Începem cu candidatul independent Anca Preda, care se înfățisează în toată splendoarea ei, într-o fotografie din semi-profil, îmbrăcată în non-culorile alb și negru și purtând un machiaj discret. Toate bune până aici, păcat că nu i-a zis nimeni Ancăi Preda că singurul lucru care sare în ochi la vederea afișului sunt cearcănele și ochii bulbucați ca de broscuță speriată. Nici la capitolul slogan candidata la primărie nu stă mai bine, întrucât acesta („Evoluție, nu shimbare!”) este greșit din punct de vedere gramatical. Conform dicționarului explicativ al limbii române, cuvintele evoluție și schimbare sunt sinonime, așa încât putem considera sloganul mai sus menționat nul și fără valoare.
Următorul candidat pe care îl supunem atenției este independentul Viorel Blăjuț. Acesta apare serios într-o fotografie frontală, păcat că-l dau de gol ciocul de șmecher și cămașa în pătrățele colorate, care face senzație în rândul prezentatorilor postului Taraf Tv. Pe lângă toate acestea, primul nasture al cămășii este descheiat, semn că nici gând de seriozitate și eleganță, poate doar de un grătar sau de un chef cu pasagerii de culoare din tramvaiul 41 (ați ghicit, ne referim la cei din București care au devenit virali zilele acestea). Textul („Votează Viorel Blăjut primar intependent”) este cam amplu pentru o persoană care la examenul de Bacalaureat a obținut 2,1 la limba și literatură română (da, nu fiți surprinși, un punct este din oficiu!). Mai mult decât atât, nu știm exact dacă Viorel Blăjuț se vrea candidat independent sau primar independent (desigur, independent de oraș și cetățenii săi), întrucât cuvântul independent apare în partea de jos a afișului cu legătura cea mai apropiată de cuvântul „primar”. Încheiem prin a spune că afișul lui Viorel Blăjuț este unul de manelist convins, încărcat de culori țipătoare și prost gust.
Continuăm cu medicul Camelia Bogdănici, care se prezintă publicului cu o fotografie în semi profil, cu spatele la Palatul Roznovanu. Credem că echipa de campanie a Cameliei Bogdănici joacă mai mult împotriva ei decât cu ea, în condițiile în care poza de pe afiș este atât de prost realizată și photoshopată încăt ne dă impresia că Bogdănici a fost supusă unei intervenții chirurgicale în zona feței și încă este sub anestezie. Păi e frumos așa, măi băieți?! Ce ați avut cu săraca femeie?! În rest, afișul abundă de culoarea roșie de te dor ochii, iar sloganul („să alegem PRIMARUL UN PRofesionist PENTRU IAȘI ) încearcă să ne convingă că UNPR și Camelia Bogdănici sunt profesionști pentru Iași (nu ne-am lămurit încă la ce sunt ei profesioniști, că la condus orașul sigur nu sunt).
Trecem la candidatul PNL pentru funcția de Nichita al orașului, Marius Bodea. Acesta a intrat în campanie cu un afiș simplu, care îl înfățișează în prim plan pe… Bodea. La prima vedere, fotografia pare în regulă, însă în secunda următoare îți dai seama că Marius Bodea e pierdut și că nu știe unde se află și de ce i se face poză. Sprâncenele lăsate și fruntea ușor încrețită îl dau de gol pe Marius Bodea, care, cel mai probabil, era abia trezit din somn și iritat că este nevoit să se pozeze pentru afișul electoral. Pe lângă fotografie, afișul mai conține numele candidatului cu litere mari în partea de sus, într-o încercare disperată de a se vrea un fel de „Bond” – „James Bond”. Sloganul („Adevărata schimbare”) nu spune prea multe, lăsând privitorul cu multe semne de întrebare.
Am ajuns și la Andrei Postolache, care se vrea un fel de cavaler Jedi pe bicicletă. Noi înțelegem originalitatea și dorința de a avea un afiș diferit, însă nu înțelegem cum crede Andrei Postolache că poate câștiga alegerile cu o poză pe bicicletă, ca să nu mai spunem de cele 19 rânduri de text. Regula de bază a oricărui afiș este să conțină cât mai puțin text, astfel încât să poată fi citit foarte repede (chiar din mișcare) și să-i rămână privitorului imprimat în memorie. Este evident că în încercarea lui de a fi diferit, Andrei Postolache a dat cu bâta-n baltă, întrucât nimeni nu o să citească mesajul lui. Sloganul („Candidatul celor care nu pleacă”) este greu de descifrat, neînțelegând care sunt cei care nu pleacă (cei care nu pleacă vara aceasta în vacanță, cei care nu pleacă dimineața la serviciu). Rămâne un mister pentru noi, dar cum aflăm despre ce este vorba promitem să vă informăm.
Am ajuns și la vicele cu vise de primar Mihai Chirica. Acesta le zâmbește subtil privitorilor și încearcă să se uite direct la ei, păcat cu pungile de sub ochi și cu pieptănătura de adolescent frustrat. Sloganul („Iașul se schimbă în bine”) ne face să ne întrebăm dacă sistemul de valori a lui Mihai Chirica nu este greșit. Pierderea titlului de „Capitală Europeană a Culturii”, haosul din trafic și toate gafele făcute în ultimul an în care a fost la conducere pot fi orice numai schimbare în bine nu. Noi considerăm că acest an a fost suficient pentru Mihai. Știm că și-a dorit foarte mult să vadă cum e să fii în locul lui Gheorghe Nichita, dar ne-am lămurit că sub conducerea lui Iașul nu se poate schimba în bine. Mai remarcăm ceva în neregulă la afișului lui, sigla partidului, poziționată în partea dreaptă sus, este atât de mică încât dacă privești afișul de la oareșce distanță nici nu o observi. Noi știm că Mihaiță e smecher și consideră că nu are nevoie de partid, dar să nu uităm totuși că Mihai Chirica fără bazinul electoral PSD ar fi mai în anonimat decât Cristian Cernescu (știm că auziți pentru prima dată acest nume, însă este candidatul pentru primărie din partea Forța Moldova ).
Mai sunt câțiva candidați pe listă pentru fotoliul de primar, însă afișele lor sunt atât de nesemnificative, încât am considerat că nu mai este nevoie să vă încărcăm memoria cu ele.
text de doi lei, mai plictisitor decat afisele candidatilor. sigur a avut efect la cei 10 cititori 🙂