Acest articol este pentru cei care nu au înţeles cum funcţionează Primăria Iaşi sub conducerea lui Mihai Chirica, dar şi pentru postacii primarului, care în aceste zile depun eforturi disperate pentru a-l „spăla” pe idolul lor.
Iniţial, nu am vrut să comentăm prea mult „războiul” dintre compania Cotnari şi primarul Mihai Chirica, limitându-ne doar la câteva consideraţii. Dar, în momentul în care au văzut că minciunile primarului Chirica încep să creeze prozeliţi, ne-am gândit să le explicăm celor care nu au luat contact până acum cu Primăria lui Mihai Chirica cum stau de fapt lucrurile.
În scrisoarea de răspuns la acuzaţiile companiei Cotnari, Mihai Chirica spune, chiar pe la început: „În cursul serii de vineri, 30 septembrie, spre sâmbătă, 1 octombrie, câţiva angajaţi ai Companiei de Transport Public (RATP), fără a verifica dacă acest demers este fundamentat din punct de vedere legal, au montat în oraş o serie de bannere publicitare ale companiei Cotnari SA. Acest lucru s-a făcut fără ca amplasarea materialelor respective să fie avizată de Biroul de Reglementare a Publicităţii Exterioare din cadrul Primăriei, iar, apoi, de către conducerea municipalităţii, ci doar în baza unei înţelegeri dintre anumiţi angajaţi ai Companiei de Transport Public şi, respectiv, ai companiei Cotnari. Menţionez că, în urma acestei abateri, care poate fi generată doar de neglijenţă, persoanele responsabile din cadrul Companiei de Transport Public au fost destituite”.
Citeşte şi „Ce a rămas în urma vizitei Corinei Crețu la Iași”
Avem de-a face cu o însăilare de minciuni, deoarece:
1. Niciun angajat al unei societăţi subordonate Primăriei Iaşi (RATP/CTP etc) nu-şi permite să facă un lucru (de exemplu să monteze bannere) fără să aibă un ordin direct de la şefii lui.
2. Niciun şef de la RATP (CTP) nu-şi permite să facă un lucru în acest oraş (fie şi montarea de bannere) fără acordul (scris sau verbal) al lui Mihai Chirica.
3. Nu există în Iaşi „înţelegeri între anumiţi angajaţi” şi o companie privată (publică) fără acordul primarului Mihai Chirica. Pur şi simplu, acest lucru a fost stabilit de Chirica extrem de clar încă din momentul în care era primar interimar.
4. Faptul că un angajat a fost dat afară e ca şi cum ai face femeia de serviciu responsabilă de falimentul unei firme.
5. Chiar şi în condiţiile în care ceea ce spune Mihai Chirica ar fi adevărat, nu putem să nu ne întrebăm cum ar fi reacţionat, într-o situaţie similară, un primar adevărat… Ar fi aruncat bannerele pe jos? Sau ar fi încercat să discute înainte cu cei incriminaţi (în speţă compania Cotnari) pentru a rezolva amiabil situaţia? Aici, răspundeţi dumneavoastră.
6. Nu cred că la mijloc sunt „neînţelegeri electorale”, aşa cum încearcă unii să sugereze, în schimb cred că acest scandal a venit exact atunci când trebuia pentru Mihai Chirica. Probabil nu l-a premeditat, dar a profitat la maximum de el.
7. Pe scurt, acest mega-scandal în care a fost târâtă compania Cotnari îl ajută acum pe primarul incapabil al Iaşiului să distragă atenţia de la eşecul pe care l-a înregistrat cu Spitalul Regional de Urgenţă. Toată lumea a văzut încercarea disperată a primarului de a duce amplasamentul Spitalului Regional de Urgenţă pe Moara de Vânt, la fel cum toată lumea a văzut că ministrul Sănătăţii i-a dat cu tifla (pe româneşte) şi i-a stricat planurile.
8. Eşecul trebuia ascuns cumva sub preş (pentru că toată lumea vorbea despre el) şi uite aşa au apărut bannerele companiei Cotnari! În principiu, diversiunea a fost bună, însă marele strateg Chirica (însoţit de mai micii lui strategi-cuvântători) nu a putut aprecia amploarea pe care o poate avea o confruntare cu cei de la Cotnari. Şi s-a trezit într-un război mai mare decât poate el duce!
9. Paranteză: cu siguranţă vă duceţi aminte episodul din campania electorală când, de teama unor dezvăluiri „incendiare”, Mihai Chirica şi-a trimis fosta soţie la un post de televiziune pentru a „dezvălui” cum nişte politicieni au încercat să „o cumpere”. Era în perioada în care toată lumea ştia că „fosta” avea multe de spus despre „fostul”! O diversiune bună la acea vreme!
10. Aşa că, acum, aşteptăm diversiunea care să acopere „scandalul Cotnari”!
P.S. Foarte bun modul impersonal de adresare folosit de compania Cotnari în scrisoarea adresată primarului Mihai Chirica. Nu i-au folosit numele nici măcar o dată, demonstrând, într-un mod simplu, că, de fapt, nu contează!
Citeşte şi „Domnule primar Mihai Chirica, vă rugăm nu rataţi şansa de a intra în istorie!”
Prezentăm mai jos schimbul de scrisori între Cotnari şi Mihai Chirica:
a) „Compania Cotnari se simte ofensata pentru ca in data de 1 octombrie, Primarul Municipiului Iasi a hotarat ca bannerele noastre sa fie date jos din tot orasul si aruncate.
Va intrebam Domnule Primar al Municipiului Iasi, de ce nu ne-ati aruncat si anul trecut bannerele de la Cotnari inainte de alegerile locale, cand tot Dvs. erati Primar?
Suntem siguri ca niciun alt primar din Romania nu ar alunga Cotnariul din orasul sau. Prin urmare, ne vom indrepta in viitor spre Timisoara, unde cu siguranta vom gasi o conducere a Primariei interesata de colaborarea cu Cotnariul. Probabil in aceasta situatie vom renunta si la colaborarea cu CSMS Iasi.
Afirmatia Dvs. precum ca “onoarea Iasiului nu o dati pe vin” nu este justificata. Amintesc faptul ca vinul de Cotnari a fost de nenumarate ori Campion Mondial la concursurile la care a participat, pe cand Municipiul Iasi, al carui primar sunteti, nu a reusit sa ajunga nici macar in finala pentru alegerile Capitalei Europene a Culturii.
Acestea fiind spuse, consideram ca nu era deloc afectata ONOAREA orasului Iasi, prin asocierea cu vinul de Cotnari.
In final, ii anuntam pe ieseni ca din cauza situatiei aparute, Compania Cotnari nu participa anul acesta la evenimentele organizate cu prilejul Sarbatorilor Iasiului” – Conducerea COTNARI S.A.
b) „Scrisoare deschisă a primarului Mihai Chirica pentru conducerea companiei Cotnari
Am citit cu mâhnire «scrisoarea deschisă» pe care Preşedintele Directoratului Cotnari SA mi-a adresat-o astăzi prin intermediul mass-media. Cum afirmaţiile Domniei Sale ating atingere nu doar imaginii mele, ci şi a administraţiei locale şi chiar a comunităţii ieşene, doresc să fac o serie de precizări.
În cursul serii de vineri, 30 septembrie, spre sâmbătă, 1 octombrie, câţiva angajaţi ai Companiei de Transport Public (RATP), fără a verifica dacă acest demers este fundamentat din punct de vedere legal, au montat în oraş o serie de bannere publicitare ale companiei Cotnari SA. Acest lucru s-a făcut fără ca amplasarea materialelor respective să fie avizată de Biroul de Reglementare a Publicităţii Exterioare din cadrul Primăriei, iar, apoi, de către conducerea municipalităţii, ci doar în baza unei înţelegeri dintre anumiţi angajaţi ai Companiei de Transport Public şi, respectiv, ai companiei Cotnari. Menţionez că, în urma acestei abateri, care poate fi generată doar de neglijenţă, persoanele responsabile din cadrul Companiei de Transport Public au fost destituite.
Subliniez că nu numele companiei care a apelat la această formă de publicitate mi s-a părut inacceptabil, ci doar faptul că procedura de amplasare a bannerelor a fost pur şi simplu ilegală. Un element supărător suplimentar a fost acela că unul dintre bannerele companiei a fost montat chiar în faţa Palatului Culturii, afectând integritatea estetică a monumentului-simbol al oraşului nostru.
Orice companie serioasă, de la Cotnari la Microsoft, poate apela la mijloacele de publicitate exterioară, dar numai cu respectarea legii! Apoi, după redeschiderea pentru public a Palatului Culturii, şi alte companii şi-au făcut publicitate în vecinătatea acestuia, însă numai cu respectarea legii şi fără să afecteze imaginea monumentului-simbol al Iaşului.
În altă ordine de idei, în «scrisoarea deschisă», dl Deleanu face trimitere la o discuţie privată pe care am purtat-o cu Domnia Sa şi în care nu i-am cerut nimic altceva decât ca orice acţiune pe care Cotnari SA o întreprinde în beneficiul comunităţii sau al ei proprii să respecte prevederile legale. Îi mulţumesc şi pe această cale dlui Deleanu şi întregii companii Cotnari SA pentru contribuţiile la economia judeţului Iaşi, dar, în acelaşi timp, îi transmit public că, din punctul meu de vedere, parteneriatul dintre mine, ca primar al Iaşului, Primăria Municipiului Iaşi şi Cotnari SA nu poate fi clădit decât pe legalitate şi respect reciproc!
De altfel, tocmai în virtutea acestui respect pe care îl am faţă de unul dintre brandurile judeţului nostru, am acceptat ca Raliul Iaşului să poarte numele «Cotnari» («Cotnari Rally»), cu toate că suportul financiar major a fost al Primăriei Munciipiului Iaşi. Din acelaşi motiv, în iarna anului trecut, în cadrul unui eveniment organizat de Star of Hope, am acceptat ca, într-o prezentare făcută pentru Ambasadorul Suediei, brandul numărul 1 al Iaşului să fie considerat tot Cotnari.
Acestea fiind spuse, aş vrea să mă adresez direct Preşedintelui Directoratului Cotnari SA. Dle Deleanu, pot înţelege orgoliul, pot înţelege cumva şi anumite practici anterioare mandatului meu, dar cred că şi Dumneavoastră înţelegeţi că respectarea legii este o necesitate absolută! De aceea, iau «scrisoarea» Dumneavoastră drept o reacţie nervoasă, de moment, care nu poate compromite relaţia dintre două instituţii atât de importante, ca Primăria şi compania Cotnari, şi care nu trebuie să afecteze nici imaginea unor podgorii existente încă din vremea lui Ștefan cel Mare şi care au cunoscut un nou început după privatizare.
În ceea ce priveşte afirmaţiile legate de CSMS Iaşi şi de Sărbătorile Iaşului, nu vreau să le consider drept o formă de ameninţare sau chiar şantaj. Vă reamintesc că atât clubul, cât şi Sărbătorile nu sunt ale mele, ci ale oraşului nostru, şi sunt convis că şi Dumneavoastră, ca şi mine, respectaţi cu adevărat valorile Iaşului. Tocmai pentru că sunt sigur că acest respect ne uneşte, vă adresez invitaţia de a participa, şi în acest an, la Seara Valorilor din cadrul celei de-a XXV-a ediţii a Sărbătorilor Iaşului!” – Mihai Chirica, primar Iaşi